Skip to content

Rugăciunea inimii – fără îndrumător?!

Mai 16, 2008

Capitolul Rugaciunea lui Iisus, din cartea părintelui Teofil Pârâian Veniţi de luaţi bucurie publicată şi pe siteul www.crestinortodox.ro mi-a lasat un gust amar. Chiar credeam despre parintele Teofil ca este un mare duhovnic, dar din cele afirmate in acest articol, rezulta ca este afectat de parere si chiar de inselare. Cum poate sa spuna ca in cei 70 de ani ai lui, nu a cunoscut sau auzit vreodata de un adevarat lucrator al Rugaciunii lui Iisus?
A fost contemporan cu parintele Paisie Duhovnicul de la man. Sihastria şi parintele Cleopa Ilie de la ac manastire. Despre Parintele Paisie, marturiseste parintele Staniloae, dupa intalnirea cu el, ca atunci a avut revelatia unui adevarat isihast. Părintele Teofil afirmă: „m-am dus de exemplu la un parinte care era socotit cu viata imbunatatita si cu nume mare si cu cunostinta multa, el mi-a spus cunostintele tot din carti. Pe acelea din carti le pot citi eu singur, nu trebuie sa mi le spuna el, ca ce spune Ioan de Valaam, ca ce-a spus cutare care-i zavorat si ce-a spus Ignatie Brancianinov. Pe mine ma intereseaza experienta, ce ti-a adus tie, care zici „Doamne, Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul”. Ti-a adus limpezimea mintii? Ti-a adus linistea sufleteasca? Ti-a adus dorinta de rugaciune? Ti-a adus dorinta de Dumnezeu? Ti-a adus capacitatea de a ocoli pricinile pacatelor? Ti-a adus fermitatea in cunostinta de Dumnezeu si inlaturarea gandurilor rele? Ti-a adus statornicie in bine? Ti-a adus dorinta de bine? Ti-a adus dorinta de depasire de tine insuti?” Ar fi multe de spus dar vreau doar sa sublinez: in toate scrierile ascetice se spune foarte clar: atunci cand ai dobândit o virtute şi spui altcuiva indata o pierzi. Cum se putea astepta parintele Teofil ca cineva la prima intalnire, sa-i spuna: Iată eu am rugăciunea inimii, si am primit aceste haruri?! Aceasta afirmatie din start inseamnă mândrie si cădere! De aceea orice lucrator al rugaciunii, este smerit si nu iti va spune cuvinte de la el ci numai folosindu-se de cele deja spuse de Sf. Parinti, pentru a scapa de lauda de la tine si a rămâne smerit.
Afirmatia pr. Teofil Paraian: „m-am dus de exemplu la un parinte care era socotit cu viata imbunatatita si cu nume mare si cu cunostinta multa, el mi-a spus cunostintele tot din carti. Pe acelea din carti le pot citi eu singur, nu trebuie sa mi le spuna el, ca ce spune Ioan de Valaam, ca ce-a spus cutare care-i zavorat si ce-a spus Ignatie Brancianinov. Cand am intrebat mi s-a raspuns din SF. Parinti, dar eu pot sa citesc si singur, este o dovada a lipsei de smerenie. Poti desigur sa citestii, dar esti sigur ca ai si inteles corect?
De aceea toti sfintii parinti spun ca poti rosti rugaciunea lui Iisus, dar pt a spori in lucrarea ei e absolut necesar să ai un indrumator cu experienţă! Cărtile nu te pot pazi de capcanele dracesti, intrucat nu sunt doi oameni ispititi la fel, ci fiecare potrivit stării lui, de aceea e necesară marturisirea gandurilor in faţa povatuitorului, si ascultarea absoluta de sfaturile lui, pt ca el ti le da potrivit cu ispitele tale, pe cand in cărti poti gasi indrumari generale sau, in cel mai bun caz, modul in care un nevoitor sau altul s-au luptat cu o ispita, dar de unde poti sti daca acela e si modul potrivit tie?
Pt incepatori este bine sa rosteascva ori de cate ori au timp liber, Rugaciunea lui Iisus, dar pentru o practicare sistematica a ei asa cum se cere unui monah, este obligatorie sfatuirea unui povatuitor încercat in luptele duhovniceşti. Mă miră aceste afirmaţii la un monah renumit cum este parintele Teofil Pârâian, dar, pe de altă parte, imi confirmă cele citite la parinti ca Sf.Ignatie Brianceaninov, Sbornicul, Vlădica Atonie Mărturisitorul, Sfintii Varsanufie şi Ioan (Filocalia 11), Sf. Ioan Scararul, Sf. Grigorie Palama şi multi altii, care cu totii, arată marele pericol la care se expune cel care, indemnat de parerea de sine socoteste ca este mai presus de povatuitorii incercati şi, doar ghidandu-se din carti, pot depasi capcanele puse inainte de diavol. Si mai spun doar atat: Oare nu toti ereticii au ajuns in inşelare doar pt ca au talcuit Scripturile dupa cum i-a taiat capul, fara sa accepte sfatul altora şi astfel si-au pierdut sufletele lor şi ale celor care i-au urmat?

3 comentarii leave one →
  1. August 21, 2008 3:24 pm

    Parintele Paraian Teofil e un mare duhovnic.
    Gustul amar ti-a ramas pentru-ca e o mare diferenta intre duhovnic si orator.
    Poate asta a si vrut.
    Sa nu-l vorbeasca lumea de bine.
    S-a smerit si s-a micsorat pentru-ca sa-l mareasca si sa-l
    inalte Dumnezeu.
    Niciodata na-i sa vezi un mare traitor si iubitor de Dumnezeu
    in adevarata sa imbunatatire si traire decat daca esti in aceeasi
    lucrare cu el.
    Sa-ti ajute Dumnezeu sa vezi dincolo de cele ce se lasa vazute.
    AMIN!

  2. Pr Eugen permalink
    Octombrie 13, 2008 12:21 pm

    Cosanzeana, nu stiu daca ai citit cu atentie postarea, dar eu am vrut doar sa accentuiez o eroare a parintelui Teofil in legatura cu practicarea rugaciunii Lui Iisus. Pt aprofundare iti sugerez sa citesti cele scrie pe aceasta tema de Sf. Ignatie Brianceninov. Toti sfintii parinti vad in cel care se considera destil de sporit sa se calauzeasca singur dupa carti si refuza ascultarea, un semn sigur de inselare. Din pacate dupa ac postare am aflat mai multe despre ortodoxia si ecumenismul parintelui Teofil. Viziteaza link-ul furnizat de primul comentariu.

Trackbacks

  1. Razboi întru Cuvânt » Vremea smintelilor sau... rugati-va (si) pentru parintele Teofil si paziti-va si voi!

Lasă un răspuns

